Communicatieadvies & Ontwikkeling

Veel van wat op ons afkomt, kunnen we stiekem al zien aankomen. Juist dan is het handig om terug te kunnen vallen op goed beleid. En een heldere visie. Niet steeds het wiel opnieuw uitvinden maar terugvallen op waarover eerder is nagedacht. En wat is afgesproken. Protocollen, processen, procedures, hoe je ze ook noemt, ze vormen je basis. Klinkt misschien suf, helpt echt!
Ik help je hiermee. Neem je vooral werk uit handen. Allemaal met een doel voor ogen: een handzaam stuk dat aansluit bij de praktijk. En hoe je daar komt? Met een wendbare strategie, want je weet nooit hoe het leven loopt! Natuurlijk help ik ook met de invoering. Want aan aan beleidsstuk onderin een bureaulade heeft nog nooit iemand iets gehad, toch?
Eigen blik - de communicatievisie
De ontwikkelingen gaan snel, de wereld draait door. Dat vraagt soms om een nieuwe visie op de communicatie van jouw organisatie.
Wil je een open, transparante en betrouwbare gesprekspartner zijn voor jouw doelgroep? Wil je in gesprek, in dialoog met de ander? Is er ruimte voor inbreng vanuit die doelgroep? Kortom, kritische vragen die tot een heldere blik op de communicatie van jouw organisatie leiden.

De basis - het communicatiebeleid

Het dagelijkse werk kan van nog wel eens hectisch zijn. En adhoc. Doordacht beleid biedt dan handvatten. Houvast op het moment dat de druk oploopt.
Beleid over hoe je omgaat met interne communicatie, sociale media, pers, projecten, participatie. Het biedt structuur. Wanneer nu, nu, nu en adhoc weer eens aan je deur kloppen, geeft het je ruimte. Voor jezelf. Zodat jij niet in die operationele rol schiet maar echt eerst even stil staat en nadenkt.
Disclaimer: Uiteraard moet dit beleid dan niet eenzijdig door de communicatieadviseur worden opgesteld maar in samenspraak met de organisatie. Draagvlak is everything!
De route - de communicatiestrategie
We communiceren wat af. De hele dag door. En niet alleen wij, als communicatieprofessionals. Iedereen doet dit, gewoon de hele tijd. Hoe durven ze, zou je zeggen. Maar juist die medewerkers zijn essentieel!

De verankering - het uitvoeringsplan

Visie, beleid en strategie zijn niets anders dan een papieren tijger als er geen aandacht is voor de invoering ervan. Leuk dat alles opgeschreven staat, maar als de belanghebbenden binnen de organisatie niet betrokken zijn, sta je nergens. Dus ik maak een plan voor je. Met de nodige middelen. Bijvoorbeeld een verkorte versie met ‘spelregels’ of een presentatie. En bijeenkomsten of teksten voor interne communicatiemiddelen.