De route - de communicatiestrategie

Communicatiestrategie

We communiceren wat af. De hele dag door. En niet alleen wij, als communicatieprofessionals. Iedereen binnen een organisatie doet dit, gewoon de hele tijd. Hoe durven ze, zou je zeggen.  Maar juist die medewerkers zijn essentieel! “Dus ja, alle gecommuniceer in de context van de organisatie moet worden bezien als potentieel strategisch. Strategische communicatie kunnen we dus zien als het kloppend hart van de organisatie.” Dit zijn de wijze woorden van Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. 

De 'communicatie'-medewerker

De tijden dat ‘de communicatie’ een taak van de afdeling communicatie was, liggen inmiddels wel achter ons. Meer dan voorheen zijn we een coach of een ondersteuner. Niet meer de uitvoerder.

Een post op social media van een medewerker kan veel teweeg brengen en zelfs een negatief effect hebben op de organisatie. Wij kunnen hen coachen. Eerst nadenken, dan doen. Een goede visie op communicatie helpt daarbij. Wat voor een organisatie wil je zijn en welke rol wil je spelen in de maatschappij? Vanuit die basis denk je na over de route, de strategie. Hoe kom je daar?

Communicatievisie

Strategische communicatie

Strategische communicatie houdt rekening met stakeholders maar ook met de actualiteit en het maatschappelijk humeur, de tijdgeest. Deze is ook van Betteke. Geen plannen voor jaren. Juist heel concreet. En doordacht. En wendbaar. 

Behoefte aan strategische communicatie binnen jouw organisatie? Ik denk graag met je mee. Bekijken we de zaak vanuit verschillende invalshoeken. Betrekken we de organisatie. En komen we samen tot een toegepaste strategie.